Kom i gang med OS2mo

Projektstart på 1-2-3

Når OS2mo skal implementeres vil det typiske projekt indeholde tre faser – Installation og udrensning, analyse og prioritering, og til sidst, automatisering. På denne side vil vi illustrere implementeringsprocessen fra start til slut.

OS2mo giver dig fuld kontrol over de identiteter der er tilknyttet til din organisation, om de er medarbejdere, eksterne, frivillige, interne, osv. Systemet kan vedligeholde adskillige organisationsenheder inden for din organisation, og giver dig også mulighed for at planlægge organisationsændringer på forhånd. OS2mo kommer specielt godt til nytte når du skal håndtere komplekse matrixer eller agile organisationer.

For at komme i gang med at bruge OS2mo og udnytte alle dets fordele, skal de tre faser gennemføres:

1

Installer og rens

Installer og befolk OS2mo for at rense data og konsolidere identiteter

I denne fase installeres OS2mo, og data er konsolideret fra forskellige identitetskilder.

Formålet er at kunne etablere en ‘sandhedsbrønd’ og dermed muliggøre spredningen af identiteter til andre it-systemer, f.eks. en IGA platform. 

Organisationens forskellige grene bliver også indtaget i systemet for at få fuld oversigt, og for at kunne etablere ledelsen til organisationerne.

2

Analyser og prioriter

Undersøg systemlandskabet og workflow-processerne

I denne fase kortlægges systemlandskabet og systemintegrationer identificeres.

Der bliver foretaget en GAP analyse over workflow-processer for at definere to-be tilstande.

Resultaterne fra analysen definerer den næste fase, ‘Automatisering’.

3

Automatisering

Udvikling af systemintegrationer og automatisering af processer

Denne fase afhænger af resultaterne fra analyserne som blev foretaget i den sidste fase, ‘Analyser og prioriter’.

Systemet og workflow-processerne underbygges og automatisering begynder.

Punkterne nedenfor viser eksempler på automatiserede processer.

  • Opsætning af infrastruktur og sikkerhed
  • Installering af OS2mo ‘as-is’
  • Udrensning af data og testing
  • Rensede identiteter og organisationsenheder indtages
  • Databerigelse fra andre kilder
  • Forhøjet datakvalitet
  • Analyse af systemlandskab
  • Analyse af workflow-processer
  • Definering af datamodeller og organisationelle principper
  • Definering af styring og politikker
  • Prioriteret handlingsplan
  • Kontinuerlig indtagelse fra HR/ERP
  • Integrering med IGA platform, kantinesystem, AD’er
  • Identitetsattester
  • Organisationsdiagram på intranettet
  • Automatisk afslutning af licenser og systemadgange
  • Håndtering af anmodninger

1

Installer og rens

Installer og befolk OS2mo for at rense data og konsolidere identiteter

I denne fase installeres OS2mo, og data er konsolideret fra forskellige identitetskilder.

Formålet er at kunne etablere en ‘sandhedsbrønd’ og dermed muliggøre spredningen af identiteter til andre it-systemer, f.eks. en IGA platform. 

Organisationens forskellige grene bliver også indtaget i systemet for at få fuld oversigt, og for at kunne etablere ledelsen til organisationerne.

  • Opsætning af infrastruktur og sikkerhed
  • Installering af OS2mo ‘as-is’
  • Udrensning af data og testing
  • Rensede identiteter og organisationsenheder indtages
  • Databerigelse fra andre kilder
  • Forhøjet datakvalitet

2

Analyser og prioriter

Undersøg systemlandskabet og workflow-processerne

I denne fase kortlægges systemlandskabet og systemintegrationer identificeres.

Der bliver foretaget en GAP analyse over workflow-processer for at definere to-be tilstande.

Resultaterne fra analysen definerer den næste fase, ‘Automatisering’.

  • Analyse af systemlandskab
  • Analyse af workflow-processer
  • Definering af datamodeller og organisationelle principper
  • Definering af styring og politikker
  • Prioriteret handlingsplan

3

Automatisering

Udvikling af systemintegrationer og automatisering af processer

Denne fase afhænger af resultaterne fra analyserne som blev foretaget i den sidste fase, ‘Analyser og prioriter’.

Systemet og workflow-processerne underbygges og automatisering begynder.

Punkterne nedenfor viser eksempler på automatiserede processer.

  • Kontinuerlig indtagelse fra HR/ERP
  • Integrering med IGA platform, kantinesystem, AD’er
  • Identitetsattester
  • Organisationsdiagram på intranettet
  • Automatisk afslutning af licenser og systemadgange
  • Håndtering af anmodninger